Tips på hur du använder denna övning hemma och i skolan.
Grundläggande matematiska koncept
I denna övning fokuserar eleven på att hitta föremål enligt två kriterier. Den här typen av uppgift är ett av de första kommunikationsspelen som eleven förstår innan hen når förskoleåldern. Den här övningen är dock svårare än föregående övning 101 för här måste eleven ha grundläggande kunskap, till exempel hur en apa ser ut, och även kunna känna igen att den hänger i ett träd.
Varför är denna övning viktig?
Övningen fokuserar på att främja sortering enligt givna kriterier. Det är viktigt att kriterierna är tydligt definierade och att föremålen även kan klassificeras explicit. Eleven lär sig att tänka, analysera och strukturera sina tankar. Genom att sortera lär sig eleven också begreppsmässig precision, vilket är viktigt i matematik.
Vem passar denna övning till?
Främst för förskolebarn, men den passar även för äldre barn som behöver utveckla sina språkkunskaper. Övningens svårighetsgrad baseras på hur väl eleven känner till föremålen som frågas om och deras egenskaper. (Exempel: Kan jag se skillnad på en kopp och andra redskap? Vet jag att den står på bordet? Vet jag hur en katt ser ut och känner jag igen att den sitter på ett träd? Kan jag hitta den gröna leksaksbilen bland de andra leksakerna?)
Metodiska rekommendationer
Läs instruktionerna högt, spela upp dem från appen eller låt eleven läsa dem själv.
Helst ska du prata med eleven och ställa frågorna "Varför tror du att det här hör hemma här?", "Kan något annat höra hit? Som en sked?", "Om inte, varför?".Tack vare detta sätt att tänka utvecklar eleven språkkunskaper genom verbala resonemang. Det gör inlärningen mycket djupare och mer komplex.
Tips för liknande aktiviteter utanför appen
Aktiviteter med att hantera vardagsföremål, där eleven uttryckligen måste identifiera hur de skiljer sig från varandra, till exempel i form, färg, plats eller typ, är en perfekt match för denna övning. Använd jämförelsen av två egenskaper:
Knappar - lägg ut olika knappar på bordet och låt eleven separera dem efter storlek, antal hål, färg etc. Till exempel "Visa mig alla röda knappar med två hål."
Trådar - eleven separerar dem efter färg, storlek, plats etc. Ett exempel kan vara instruktionen "Hitta alla gula trådar i den första lådan."
Avfallssortering – eleven delar upp avfallet i grupper när hen städar efter matlagning. Till exempel "Hitta alla grönsaksrester som är gröna" eller "Ge mig alla röda plastomslag."
Frukt och grönt - eleven delar in frukt och grönsaker, till exempel från en korg, i grupper efter typ, färg och storlek. Till exempel "Plocka ut alla gröna äpplen", "Visa mig alla gröna grönsaker", "Vilken frukt har en kärna?"
Sortera varor i butik - eleven kategoriserar produkter i kategorier, till exempel efter färg: röda frukter, gröna grönsaker, varor i vita pappersförpackningar osv.
I den här övningen försöker vi fokusera på två kriterier som kan bestämmas genom att titta, och av den grundläggande information vi känner till om föremålet. Ett exempel kan vara en instruktion där eleven letar efter en röd frukt och hittar ett äpple (hen förstår begreppet "frukt" och särskiljer även färgen korrekt).
Kriteriet är därför färg, form eller typ och annan information (e.g. placering). Till exempel letar eleven efter en grön grönsak och en uggla som sitter på en gren, inte en grön paprika (ett för lätt kriterium) och ett nattrovdjur (ett för svårt kriterium).