Tips på hur du använder denna övning hemma och i skolan.
Grundläggande matematiska koncept
I denna övning övar vi på passiv igenkänning och aktiv beskrivning av rumsliga relationer som topp, botten, framför, bakom, mellan, bredvid, precis bakom, precis framför, mellan, i mitten, först, sist och även höger, vänster, upptill höger, ens egna vänstersida i förhållande till den andra personens och så vidare.
Varför är denna övning viktig?
Passiv förståelse av rumsliga samband och aktiv korrekt användning av dessa begrepp är viktigt inte bara i naturliga vardagssituationer utan även i framtiden för orientering i talserier och geometri.
Vem passar denna övning till?
Främst för förskolebarn och barn i tidig skolålder. Den hjälper till att utveckla logiska idéer och språkkunskaper.
Metodiska rekommendationer
Läs instruktionerna högt för eleven, spela upp dem från appen eller låt eleven läsa dem själv.
Eleven måste förstå instruktionen, och inse vilka "ord" som är viktiga för honom/henne. Öva på att vara medveten om objektens relativa position och deras placering.
Tips för liknande aktiviteter utanför appen
Den här typen av uppgift kan övas i vardagliga situationer, till exempel när vi ber barnet att hjälpa oss: "Ta den blå handduken och häng den på den övre vänstra kroken." Det är 3 instruktioner i en mening. Vi kan börja med bara en instruktion och gradvis öka antalet instruktioner. På så sätt tränar barnet också talminnet.
Lego eller böcker med stick-on bilder är också bra. Exempel: "Placera piraten på framsidan av skeppet. Lägg en skattkista precis bakom honom. Sätt skeppet bredvid palmen till vänster", och så vidare.