Hitta objekt baserat på positionsbeskrivning (sekvenser)

Tips på hur du använder denna övning hemma och i skolan.

Hitta objekt baserat på positionsbeskrivning (sekvenser)

Grundläggande matematiska koncept


Denna övning fokuserar på orientering i rad. Orientering i en serie är en delfärdighet, men den är grunden för framtida orientering i en talserie.


Varför är denna övning viktig?
Passiv förståelse av rumsliga relationer (vad som finns på den sista bilden, vilken bild som ligger bakom den första, vad som finns däremellan, osv.) och aktiv korrekt användning av dessa begrepp är viktigt inte bara i naturliga situationer utan även i framtiden i tallinjeorientering och geometri.

Vem passar denna övning till?
Den hör vanligtvis hemma i förskolan eller tidig skolålder. Förutom begrepp som uttrycker rumsliga relationer, utvecklar den också barnets språkkunskaper

Metodiska rekommendationer
Läs instruktionerna högt för eleven, spela upp dem från appen eller låt eleven läsa dem själv.

Bilderna kommer att visas på skärmen från vänster till höger, vilket avgör deras ordning. Eleven använder instruktionerna för att förtydliga och förstärka begreppen före, efter, mellan, i mitten, strax efter, strax före osv.

Om hen gör ett misstag har hen en chans att rätta sig. Hen måste dock klicka tillbaka på fel bild (klicka på den igen för att ta bort bildetiketten). Led eleven att beskriva sin process och förklara varför hen gör detta.

Appinställningarna låter dig ställa in olika längder på 5, 7 eller 9 objekt.

Tips för liknande aktiviteter utanför appen
Vi kan beskriva bilar som stannar vid rött ljus eller står parkerade i en kö. (Exempel: Vilken bil är närmast vår? Vilken färg har bilen som står först i kön på parkeringen? Vilka bilar står mellan de gula och de blå bilarna?)

Du kan också bygga en rad med figurer eller leksaker och be barnet peka på de rätta, enligt dina instruktioner. (Exempel: Vilken figur står mellan Elsa och grodan? Vilka leksaker finns bakom nallen? Vad heter björnen framför nallen?)

Hela familjen kan också engagera sig. Alla medlemmar kan stå på rad och barnet kommer att beskriva vem som står bakom vem, vem som är först, sist, emellan, i mitten osv.