Tips på hur du använder denna övning hemma och i skolan.
Grundläggande matematiska koncept
I den här övningen lär man sig att jämföra två objekt, händelser eller aktiviteter. Om man förstår jämförelsen är det lättare att avgöra kvaliteten på föremålen, händelserna eller aktiviteterna. Detta är den typ av föregångare som behövs för senare jämförelser mellan tre objekt. Eleven övar också aktivt och passivt på att använda adjektiv eller adverb.
Varför är denna övning viktig?
Att jämföra till exempel föremål, händelser och aktiviteter hjälper eleverna att förstå vad som är lika och inte. Det får dem också att fundera över vad skillnaden är, dvs vad det betyder att något är annorlunda. Reflektion leder till kvalitativ perception, vilket på sikt också leder till förmågan att jämföra siffror. Förutom kognitiva färdigheter engagerar övningen också språkbruket både passivt och aktivt.
Vem passar övningen till?
Hör generellt hemma i förskolan eller fungerar som en tidig skollek. Utvecklar resonemang och främjer språkkunskaper.
Metodiska rekommendationer
Läs instruktionerna högt, spela upp dem från appen eller låt eleven läsa dem själv.
Eleven får två bilder som hen får i uppdrag att dela in i två kategorier. (Exempel: en bild på ett bi som ler och en annan bild på en kyckling som gråter, eleven måste dela in bilderna i två kategorier - ledsen och glad.) Genom sitt ordförråd blir eleven medveten om ord med motsatt betydelse. Med denna övning förstärker man även förståelsen för dessa begrepp. Helst får eleven möjlighet att förklara sina resonemang verbalt.
Tips för liknande aktiviteter utanför appen
Vi möter sådana situationer hela tiden. Till exempel när vi uppmuntrar ett barn: Spring snabbt, långsamt. Väskan är tung och lätt. Kritan är skarp och trubbig.
Vad betyder det? Vi kan använda olika situationer för att utöka elevens ordförråd. Du kan hitta idéer till ord att använda i den här övningen.